• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Sterke en zwakke punten van een Tomos.

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
marvin duiker
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2005 10:52
  • Citeer

Berichtdoor marvin duiker » 25 sep 2005 10:54

Hoi,
ik wil graag een Tomos kopen, maar kan iemand mij vertellen wat de zwakke en sterke punten van een Tomos zijn.
Hoe stevig is bijvoorbeeld de vork?
Want ik heb al veel scheve vorken gezien. :?
Omhoog


Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 25 sep 2005 15:25

Hoi,
ik wil graag een Tomos kopen, maar kan iemand mij vertellen wat de zwakke en sterke punten van een Tomos zijn.
Hoe stevig is bijvoorbeeld de vork?
Want ik heb al veel scheve vorken gezien. :?
Voordelen:

- Het is makkelijk om zelf dingen te maken, of op te voeren.
- Dankzij de 2 versnellingen trek je snel op.
- het is niet zo duur
- Ja het is stevig genoeg hoor. Je moet ook niet ergens tegenaan rijden, en het dan gek vinden dat je vork krom is. (En je moet ook niet alleen op de brommersloop kijken... daar zijn idd alleen maar kromme dingen.)

Nadeel:
- Omdat je 2 koppelingen hebt, willen die snel slijten als je hem hard laat lopen. Ik ben nu zelf bezig met een oplossing hiervoor.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 29 sep 2005 17:14

Nog een voordeel: Tomosjes worden zoveel gebruikt dat er overal goedkope onderdelen te krijgen zijn.

Nog een nadeel: Olie op je achterwiel!!!
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 29 sep 2005 19:13

Dat nadeel van olie op je achterwiel heet ook wel slijtage, en zoals algemeen bekend heeft elk motorblok slijtage.
Dit is dus niet typerend voor een tomos, ik heb ook een puch en heb een paar schakelbrommers onderhouden en ik kan je zeggen dat als sommige onderdelen niet tijdig vervangen worden dat er idd slijtage optreed bij bijvoorbeeld je oliekeerring en dat er dan vet op het achterwiel komt.
Dit lijkt mij een logisch oorzaak/gevolg verhaaltje.
Omhoog

zipper
Tomosforummer
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor zipper » 29 sep 2005 23:34

Als jij mij kan vertellen wat er versleten is dan heb je een groot probleem opgelost.

Ik heb al het mogelijke al vervangen.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 30 sep 2005 14:22

apart topic aanmaken? of had je da al gedaan..
Omhoog

Bren
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 11 okt 2005 14:09
Locatie: Axel
  • Citeer

Berichtdoor Bren » 17 okt 2005 11:10

mijn voordeel is dat je met een tomos de stomste dingen kunt uitvreten maar het stomme ding start altijd.
Omhoog

Milan
Vaste forummer
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 jun 2005 10:28
Locatie: Bussum
Contacteer:
Contacteer Milan
Website
  • Citeer

Berichtdoor Milan » 17 okt 2005 12:59

Ketting spannen om de 2 weken :?

Dat moet anders kunnen vindt ik, vooral als je een oud dametje bent :wink: , een nadeel dus.
Afbeelding
Omhoog

Milan
Vaste forummer
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 jun 2005 10:28
Locatie: Bussum
Contacteer:
Contacteer Milan
Website
  • Citeer

Berichtdoor Milan » 17 okt 2005 13:00

Voordeel: Made In Holland 8) :wink:
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 17 okt 2005 16:52

Dat nadeel van olie op je achterwiel heet ook wel slijtage, en zoals algemeen bekend heeft elk motorblok slijtage.
Dit is dus niet typerend voor een tomos, ik heb ook een puch en heb een paar schakelbrommers onderhouden en ik kan je zeggen dat als sommige onderdelen niet tijdig vervangen worden dat er idd slijtage optreed bij bijvoorbeeld je oliekeerring en dat er dan vet op het achterwiel komt.
Dit lijkt mij een logisch oorzaak/gevolg verhaaltje.
Olie op je achterwiel heeft niks met slijtage te maken. Omdat de ketting vet is en draait krijg je kleine spettertjes op het achterwiel. Door het rijden komt er ook zand bij en dit word dan een vette tering zooitje.
Omhoog

Gebruikersavatar
Robin
Vastgeroeste forummer
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 okt 2005 21:09
Locatie: Nuth
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 17 okt 2005 16:54

Ketting spannen om de 2 weken :?

Dat moet anders kunnen vindt ik, vooral als je een oud dametje bent :wink: , een nadeel dus.
Als jij om de 2 weken je ketting moet spannen dan doe je toch echt wat fout. Dan moet je toch echter de moeren vaster aandraaien he.
Omhoog

kobussie
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 okt 2005 17:30
  • Citeer

Berichtdoor kobussie » 17 okt 2005 17:19

nadelen
- koppeling is niet sterk vooral als je je tomos opvoert wordt deze snel gaar.
- oliekeerring bij het voortandwiel gaat nog wel eens lek. vies achterwiel (voordeel je hoeft je ketting niet te smeren) :lol:
-er is niet nagedacht over het demonteren. bijvoorbeeld als je je cilinder eraf wilt halen, moet je je blok laten zakken of je spruitstuk eraf draaien, omdat je benzinekraantje in de weg zit. en nog wel meer van dat kleine ondingetjes
- achterbrug is niet zo van goeie kwaliteit, net als de voorvork. (mijn mening)

voordelen
- rijdt soepel
- trekt lekker op
- maakt een mooi geluid
- zit lekker
- onderdelen zijn niet zo duur als bij scooters
- als je op je bek gaat heb je hoogstens een deukie in je tank die krassen maken toch niet uit zoals bij een scooter die gelijk die kapschade hebben.
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 17 okt 2005 17:56

nadelen
-er is niet nagedacht over het demonteren. bijvoorbeeld als je je cilinder eraf wilt halen, moet je je blok laten zakken of je spruitstuk eraf draaien, omdat je benzinekraantje in de weg zit. en nog wel meer van dat kleine ondingetjes
hier heb ik nog nooit last van gehad..
als je je cilinder eraf wilt halen lijkt het mij logisch dat je je spruitstuk eraf haalt omdat deze er vast op zit.
verder heb ik mijn blok nog nooit hoeven laten zakken..
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 17 okt 2005 18:52

ja klopt.. je moet je spruitstuk er af halen voordat je cilinder er af kan halen..
en als jij je zuiger of een andere cillinder er op wilt doen .. haal ik normaal niet eerst mijn spruitstuk er af.
Omhoog

kobussie
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 okt 2005 17:30
  • Citeer

Berichtdoor kobussie » 17 okt 2005 19:50

ja maar ik bedoel te zeggen, je komt er heel moeilijk bij.

bij een puch of een citta oid of een oud type tomos kon je gewoon de kop eraf draaien en daarna de cilinder er af trekken.

ik weet niet hoe kleine vingertjes jullie hebben maar ik kom er best moeilijk bij, ik kies er vaak voor om mijn blok te laten zakken dat gaat nog sneller dan dat gepiel met een inbus tussen je frame en blok.
Omhoog

Bren
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 11 okt 2005 14:09
Locatie: Axel
  • Citeer

Berichtdoor Bren » 18 okt 2005 16:16

ja het is een een kutwerk om je inlaatspruitstuk eraf te halen vooral omdat je bij het oude model(die ik heb) je die eraf moet halen om je carb. eraf te halen (dat is trouwens ook een nadeel maar dat is bij de oude tomos) daarom haal ik mijn blok er ook meestal af







p.s. sorry voor de slechte zin
Omhoog

marvin duiker
Pindabrein
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2005 10:52
  • Citeer

Berichtdoor marvin duiker » 21 okt 2005 22:54

Oke bedankt allemaal :)
Maar als die koppeling slijt he, wat slijt er dan precies? Zijn het dan die koppelingssegmenten of slijten er dan ook nog tandwielen :?:
Omhoog

skoeddies
Vastgeroeste forummer
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:16
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 22 okt 2005 10:33

meestal eigenlijk alleen de sygmenten..
als je tandwielen in het blok slecht zijn heb je het wel heel bont gemaakt door waarschijnlijk met te weinig olie in je blok te rijden..
Omhoog

Gebruikersavatar
markdeman
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2005 15:53
  • Citeer

Berichtdoor markdeman » 22 okt 2005 16:56

Maar je hebt dus 2 aparte koppelingen en niet alleen 2 koppelingsegmenten?
Dus niet zoals bij een puch?
haaaaaaaai
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 22 okt 2005 17:11

2 koppeling
3 segmenten per koppeling

1 grote veer die om de segmenten zitten
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.