• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zuiger tunen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
45 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 mar 2019 18:47

Je krijgt al een behoorlijk poort oppervlak als je hem bv 24 mm breed maakt en 2 mm omlaag haalt.

Persoonlijk rij ik het liefst niet boven de 8500 a max 9000 rpm, gaat teveel janken... geen idee wat jou wensen zijn maar als je echt voor de toeren gaat dan kan de poort nog makkelijk omhoog.

Compressie meten is leuk als je de cilinder gemonteerd en dan later na bv 2500 km nog een keer meten en je weet of het zaakje achteruit gaat.....momentsleutel heeft veel meer waarde zoals ief al aangaf, of een ander goed stuk gereedschap om niet op een beun manier te hoeven sleutelen.
Omhoog


ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 mar 2019 19:29

Helemaal met Fons eens met de kanttekening dat ik het idee heb (maar ervaring met 2 blokken in deze) dat de oude blokken met kleine spoelers veel fijner op te voeren zijn en minder moeite hebben met iets hogere toeren, waarom is me niet duidelijk. Jij daar een idee over Fons?

En wat ik persoonlijk wel een leuk truukje vind is om een kleine radius aan te brengen. Voordeel van gietijzer...

Heeft mijn inziens 2 voordelen, de grootste is dat je ringen het veel prettiger krijgen bij een bredere uitlaatpoort en je de uitstroom vergemakkelijkt (wat dus eigenlijk ook weer betekent, betere blowdown) zonder dat de timing echt veel hoger gaat. Eenvoudig te doen met stukje schuurlint of iets.

Is maar ideetje, bij mij doet ie het er goed op iig :)

Zoiets dus:
radius.jpg
radius.jpg (9.92 KiB) 10993 keer bekeken
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 mar 2019 20:17

Blok met grote spoelers heeft misschien meer carter inhoud (nooit gemeten) en de krukas is anders.
Als je een cilinder met kleine spoelers op een blok met grote spoeler zet dan botst het mengsel en krijg je volgens mij een rare werveling, ik heb de spoeler van de cilinder bij de voet wel behoorlijk groter gemaakt maar ideaal is het niet (misschien dat de spoelsnelheid iets gunstiger wordt(venturi werking).

Heb vorige week nog een blokje gekocht met kleine spoeler en daar zet ik nieuwe lagers en keerringen in, daarna wil ik een std a5 cilinder 2mm af frezen en deze laten opboren en honen naar 60 of 65 cc zodat ik onderin veel meer koppel heb en geen toeren beuker heb.
Wil met tandwiel verhouding 26-22 rijden zonder een dip na het overschakelen, topsnelheid rond de 60.

Bevels breng ik altijd aan.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 26 mar 2019 20:32

Geen idee, heb het wel gemeten en dat was... dacht ik :) op kleine spoelerblok. Denk dat de volle kruk meer invloed heeft als de wat grotere spoelers maar wie weet.

Misschien dat de balans van de (volle) kruk beroerder is bij grote spoeler blokken?

Ik heb de ingangen ook aangepast, ronding gegeven. weet niet of er venrurie werking plaats vind, ik denk meer in het volume wat verplaatst moet worden per omwenteling (of combi van)

Wie zal het zeggen, meten is weten.

Misschien gewoon slechtere kwaliteit.

Mijn idee voor de uitlaatpoort gaat iets verder als bevels, die moeten sowieso. (maar niet te gek)

Weet je de zuiger al? Zuigers voor peugeot (40mm) willen goed kwa pen en penhoogte. Heb er ook over zitten denken maar kosten zijn best pittig voor boren en honen.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 mar 2019 23:44

Ik zal het cilinderhemd morgen eens bekijken want er zit een vlak stuk aan als ik mij niet vergis en dan kun je misschien niet groter dan 40 mm boring.
Voor puch maxi had je vroeger 42 mm, zou mooi zijn als dat kan, en of de zuiger nog te koop is.
Op het Kreidler forum is er iemand die cilinders kon opboren, prijs viel mee.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
45 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.