• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling probleem Tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Speedy007
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 16 mei 2012 12:40

Beste Tomosliefhebbers,

Ik heb via Tomos zelf kunnen achterhalen welk type Tomos ik nou precies heb, het gaat om een A35 Quadro uit 1996. Dit zal in de toekomst flink kunnen helpen, bij het beantwoorden en uitzoeken van eventuele problemen. Want sinds dat er een nieuwe Arsail 65cc Cilinder onzit, is er nog altijd een probleem wat mij tegenhoudt om het dingetje te berijden.

Het begon toen ik de Tomos stratte en weg wou rijden bij een maatje van me. Ik ben toen zonder enig probleem naar die maat toe gereden, en heb daar de Tomos in de voortuin gezet. Hij heeft daar toen 5-6 uurtjes gestaan, toen we naar een feest wouden vertrekken kickte ik de Tomos aan en hij startte zoals altijd. Toen ik gas gaf om de tuin uit te rijden, kwam hij niet vooruit. Hij bleef gewoon letterlijk stilstaan terwijl ik genoeg gas gaf, en ik de cilinder enorm hoge toeren hoorde maken.

Ik heb hem toen uitgezet en eerst even de tuin uitgereden, toen ik hem weer aankickte deed hij precies hetzelfde. Ook met afwisselend gasgeven bleef hij gewoon staan, ik ben toen met de Tomos gaan steppen terwijl ik heel lichtjes gas gaf. En toen van het een op andere moment hapte hij naar de 1e versnelling en trok mij met een enorm schok vooruit. Hij heeft tijdens het rijden naar het feest nog een paar keer deze kuur vertoont als ik stilstond voor een stoplicht, doormiddel van te steppen en licht gas te geven hapte hij waar naar de 1e versnelling en reedt dan verder zonder problemen.

Echter begin hij deze kuur door de tijd heen steeds vaker te vertonen, en schoot soms zelfs weer vanuit de 1e versnelling terug in de stand dat hij weer niet vooruit komt, en de cilinder hoge toeren maakt. Het is ook zeer vervelend als hij ineens naar de 1e versnelling hapt, terwijl de cilinder enorm hoge toeren loopt te maken omdat hij dan met een enorm schok wegtrekt.

Sinds kort heb ik er een Airsal 65cc onderzitten, en wilt hij nog wel een in zijn vrije toestand staan als ik weg wil rijden. Dit resulteerd erin dat de Airsal echt gigantisch snel en heftig in toeren oploopt, en ik moet er niet aan denken dat hij dan ineens naar de 1e versnelling hapt, waarschijnlijk klap ik dan kij hard achterover. Toch lukt het wel eens om hem in de 1e versnelling te krijgen zonder dat het misgaat, maar omdat de Airsal echt zo enorm snel optrekt en sterk is schiet hij dus wel eens vanuit zijn 1e versnelling terug in die vrije toestand. Dit weerhoudt mij ervan om de Tomos nu te berijden, omdat ik nog erg aan de kracht van de Airsal moeten wennen aangezien er eerst een ei-cilindertje onderzat.

Nu is mijn vraag dus wat dit probleem veroorzaakt, aangezien ik dit zo snel mogelijk wil oplossen. Kan iemand mij misschien ook vertrellen of het veilig is om met deze toestand de Tomos te berijden?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 16 mei 2012 14:46

Beste Tomosliefhebbers,

Ik heb via Tomos zelf kunnen achterhalen welk type Tomos ik nou precies heb, het gaat om een A35 Quadro uit 1996. Dit zal in de toekomst flink kunnen helpen, bij het beantwoorden en uitzoeken van eventuele problemen. Want sinds dat er een nieuwe Arsail 65cc Cilinder onzit, is er nog altijd een probleem wat mij tegenhoudt om het dingetje te berijden.

Het begon toen ik de Tomos stratte en weg wou rijden bij een maatje van me. Ik ben toen zonder enig probleem naar die maat toe gereden, en heb daar de Tomos in de voortuin gezet. Hij heeft daar toen 5-6 uurtjes gestaan, toen we naar een feest wouden vertrekken kickte ik de Tomos aan en hij startte zoals altijd. Toen ik gas gaf om de tuin uit te rijden, kwam hij niet vooruit. Hij bleef gewoon letterlijk stilstaan terwijl ik genoeg gas gaf, en ik de cilinder enorm hoge toeren hoorde maken.

Ik heb hem toen uitgezet en eerst even de tuin uitgereden, toen ik hem weer aankickte deed hij precies hetzelfde. Ook met afwisselend gasgeven bleef hij gewoon staan, ik ben toen met de Tomos gaan steppen terwijl ik heel lichtjes gas gaf. En toen van het een op andere moment hapte hij naar de 1e versnelling en trok mij met een enorm schok vooruit. Hij heeft tijdens het rijden naar het feest nog een paar keer deze kuur vertoont als ik stilstond voor een stoplicht, doormiddel van te steppen en licht gas te geven hapte hij waar naar de 1e versnelling en reedt dan verder zonder problemen.

Echter begin hij deze kuur door de tijd heen steeds vaker te vertonen, en schoot soms zelfs weer vanuit de 1e versnelling terug in de stand dat hij weer niet vooruit komt, en de cilinder hoge toeren maakt. Het is ook zeer vervelend als hij ineens naar de 1e versnelling hapt, terwijl de cilinder enorm hoge toeren loopt te maken omdat hij dan met een enorm schok wegtrekt.

Sinds kort heb ik er een Airsal 65cc onderzitten, en wilt hij nog wel een in zijn vrije toestand staan als ik weg wil rijden. Dit resulteerd erin dat de Airsal echt gigantisch snel en heftig in toeren oploopt, en ik moet er niet aan denken dat hij dan ineens naar de 1e versnelling hapt, waarschijnlijk klap ik dan kij hard achterover. Toch lukt het wel eens om hem in de 1e versnelling te krijgen zonder dat het misgaat, maar omdat de Airsal echt zo enorm snel optrekt en sterk is schiet hij dus wel eens vanuit zijn 1e versnelling terug in die vrije toestand. Dit weerhoudt mij ervan om de Tomos nu te berijden, omdat ik nog erg aan de kracht van de Airsal moeten wennen aangezien er eerst een ei-cilindertje onderzat.

Nu is mijn vraag dus wat dit probleem veroorzaakt, aangezien ik dit zo snel mogelijk wil oplossen. Kan iemand mij misschien ook vertrellen of het veilig is om met deze toestand de Tomos te berijden?

Je zult denk ik even een kijkje moeten nemen in je blok bij je koppeling. waarschijnlijk is er iets versleten of verkeerd gemonteerd of iets dergelijks.

het middelste tandwiel of de koppeling (het ronde huisje) is/zijn waarschijnlijk de boosdoener. ze zijn niet zo duur dus ik zou een goede 2e hands kopen van beide en erin zetten. ik verwacht dat het dan opgelost is.

Het kan ook zijn dat het vraagtekenveertje kapot is. die zit achterop het middelste tandwiel in je blok. als deze er niet meer zit dan moet je er even een nieuwe inzetten. kijk wel even of er geen resten van het oude kapotte veertje in de carter liggen.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 16 mei 2012 16:51

Zal het hart van vtw niet versleten zijn?
Miss kan je daar eerst naar kijken. (het middste gat van vtw moet soort van tandjes in zitten)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2012 17:55

Check vraagtekenveertje, die zorgt niet alleen voor het soepele overschakelen, maar ook dat de 1e versnelling wordt ingeschakeld als de rijsnelheid omlaag gaat of je stilstaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Speedy007
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 17 mei 2012 21:20

Bedankt voor alle reactie's

Ik zal het vraagteken veertje eens na gaan kijken, maar hoe kan het dan dat het door de tijd heen erger is geworden? Het likt mij zo dat als het veertje kapot is dat het dan gewoon meteen niet meer goed werkt, en niet langzaam erger word. Zelf dacht ik aan de koppelingsveer en koppelingssegmenten, of kan het hier niet aan liggen?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 17 mei 2012 22:29

Alles kan :x

Maar je weet het pas zeker wanneer je de carterdeksel eraf gehaald hebt.
Bij voorbaat kan je dus al een pakking vraagtekenveer en olie halen.
als dan blijkt dat het ook de koppeling is , kan je die er altijd nog bijhalen.

Sleutel daarom niet op een zondag of een zaterdag laat in de middag, dan zijn ze gesloten :wink:

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers