• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vastlopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 22 apr 2013 20:34

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? meteen
Wat is het probleem? koppelingen lopen vast als de brommer warm word.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Deze brommer heb ik 2e hands gekocht en wil hem opknappen als het blokje weer goed loopt.

De motor start prima, rijd prima totdat hij ietsje warm word. Dan loopt het blokje vast en remt hij stevig af tot hij compleet stil staan. De zuiger is dus niet in de cilinder vastgelopen want ik kan hem direct weer starten en een klein stukje rijden tot hetzelfde gebeurt. Ik heb hem na 2x opengemaakt en het blijkt dat de koppelingskurkjes zo goed als verdwenen zijn. Ze zijn compleet op gesleten en in de olie vermengt. Op de een of andere manier loopt de koppeling vast maar ik kan niet beredeneren hoe. Heeft iemand een idee??

Alvast bedankt, Han.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 22 apr 2013 21:29

Zal je niet eerst even de koppelingssigmenten vervangen? :roll:
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 22 apr 2013 22:55

vervang eerst de segmenten en de olie!
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 24 apr 2013 20:57

De olie had ik al vervangen, de segmenten waren prima tot het vastlopen. Ik had er andere ingezet uit een ander blikje en er gebeurde precies hetzelfde. Het blokje liep een paar keer vast en de olie is meteen troebel van de segmenten die bijna helemaal afgesleten zijn. Wat kan er gebeuren zodat het blokje mechanisch vastloopt en de koppelings segmenten zo snel verslijten? Iets met het vraagtekenveertje?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 apr 2013 21:10

Aan jou beginpost kan ik al zien dat het gewoon een warmloper is. Haal de cilinder er maar af, de zuiger zal sowieso lekker onder de warmloopsporen zitten en als het al heel vaak is gebeurt kan je gelijk de boel vervangen. Na een warmloper kan je gewoon weer starten maar het is niet de bedoeling dat je gewoon weer verder gaat rijden als zoiets gebeurt.

De koppelingssegmenten moet je zowiezo gaan vervangen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 24 apr 2013 21:22

het is absoluut geen warmloper geweest, het blokje is met 2 verschillende cilinders en zuigers op dezelfde manier vastgelopen. En de warmloper verklaart niet waarom de koppelings kurkjes compleet versleten zijn na een paar warmlopers omdat het blokje in de "vrijloop" komt als de zuiger stil komt te staan en de wielen nog draaien. Bij het vastlopen word de brommer helemaal tot stilstand afgeremd en komt dan pas weer in de "vrijloop"

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 apr 2013 22:53

het is absoluut geen warmloper geweest, het blokje is met 2 verschillende cilinders en zuigers op dezelfde manier vastgelopen. En de warmloper verklaart niet waarom de koppelings kurkjes compleet versleten zijn na een paar warmlopers omdat het blokje in de "vrijloop" komt als de zuiger stil komt te staan en de wielen nog draaien. Bij het vastlopen word de brommer helemaal tot stilstand afgeremd en komt dan pas weer in de "vrijloop"
Als je een warmloper hebt dan komt hij niet zomaar in de vrijloop hoor :wink: De koppelingsvoering heeft hier waarschijnlijk niet eens wat mee te maken. Maar als jij denkt dat je geen warmloper hebt gehad en ook niet eens wil gaan kijken dan wens ik u veel succes met het oplossen. De koppeling slaat niet zomaar vast namelijk.

EDIT: Sterker nog, als de koppeling onder het rijden vast zou komen te zitten in het koppelingshuis dan zou je dat pas merken wanneer je zelf stil gaat staan, want dan komt hij niet meer vrij. De koppeling drukt zich vast tegen het huis als jij rijd, ga je minder toeren dan drukt hij minder hard. /fact.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 25 apr 2013 20:16

Wanneer ik niet alles wat ik van Tomos weet niet al had uitgeprobeerd had ik hier deze vraag niet gesteld. Ik zou dus een normale reactie wel zo prettig vinden ipv :"Maar als jij denkt dat je geen warmloper hebt gehad en ook niet eens wil gaan kijken dan wens ik u veel succes met het oplossen."

Als je even boven had gelezen had je kunnen zien dat er zelfs al een andere cilinder op is gegaan en dat de segmenten al een keer vervangen zijn. De warmloper durf ik dus uit te sluiten. En bij een warmloper slijten de koppelings kurkjes niet zo snel op dat ze binnen een paar km al zijn opgesleten.

Iemand anders wel een idee?
Alvast bedankt voor jullie reacties,

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 25 apr 2013 22:38

Wanneer ik niet alles wat ik van Tomos weet niet al had uitgeprobeerd had ik hier deze vraag niet gesteld. Ik zou dus een normale reactie wel zo prettig vinden ipv :"Maar als jij denkt dat je geen warmloper hebt gehad en ook niet eens wil gaan kijken dan wens ik u veel succes met het oplossen."

Als je even boven had gelezen had je kunnen zien dat er zelfs al een andere cilinder op is gegaan en dat de segmenten al een keer vervangen zijn. De warmloper durf ik dus uit te sluiten. En bij een warmloper slijten de koppelings kurkjes niet zo snel op dat ze binnen een paar km al zijn opgesleten.

Iemand anders wel een idee?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Ik zal eens uitleggen wat een warmloper in houdt. De koppelingskurk heeft niet eens wat mee te maken, het is niet goed als je zonder kurk door rijd want dan slijt je koppelingshuis van binnen weg maar daar slaat hij niet door vast. Warmloper is de minder schadelijke versie van een vastloper. De zuiger zet te ver uit in de cilinder en slaat hij vast en dan kom je dus keihard stil te staan, maaarr, de zuiger heeft niet zover uitgezet dat hij zich daadwerkelijk in de cilinderwand heeft geboord daarom kan je weer starten. Bij een warm en vastloper met volle toeren komt de zuiger niet in eens tot stil stand, die doet nog wel een stuk of 10 slagen denk ik als het niet meer is en je koppeling laat ook niet gelijk los.

Dat je koppelingskurk zo snel slijt zou ik eerder gaan kijken wat jij fout doet. Heb je voordat je koppeling er een tijdje uit is geweest of waar het nog noodzakelijker is, een nieuwe koppeling wel een dag of nacht in de ATF laten weken voordat je hem in je blok zet en gelijk weer gaat vlammen? Ik denk dat het daar fout is gegaan.

Een handig stappenplan voor jou:

1. Nieuwe koppelingssegmenten kopen.
2. Segmenten een nacht in ATF weken.
3. Koppeling terug plaatsen.
4. Motor gaan afstellen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 26 apr 2013 14:55

Ik zou stappenplan van homoetje opvolgen.
ps als je alleen een andere cilinder erop heb gedaan.
blijft de afstelling dus het zelfde waardoor je alsnog een warmloper krijgt o|O
kijk ook eens naar de kleur van de bougie. :wink:

Succes

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 26 apr 2013 20:06

Bedankt voor jullie reacties, ik weet wat een warmloper is, vandaar dat ik gerust durf te zeggen dat het geen warmloper is geweest. De motor is nauwelijks warm geworden
Het blokje is helemaal standaard, er is geen "snel" spul opgezet.
de warmlopers vind ik ook niet belangrijk, het gaat er mij om waarom binnen korte tijd van beide versnellingen de kurkjes versleten zijn na een paar, wat jullie noemen, warmlopers. De eerste koppeling was van het blokje zelf en had voldoende oliet olie, de tweede koppeling komt uit een oud blokje waar ook de olie nog inzat.
Uiteraard rij ik niet met koppelingen zonder kurkjes.
Over welke afstelling heb je het? Het blokje is standaard, de bougie is prachtig koffie bruin. Elektronische ontsteking. Hij loopt verder goed.

Homoetje schrijft: Bij een warm en vastloper met volle toeren komt de zuiger niet in eens tot stil stand, die doet nog wel een stuk of 10 slagen denk ik als het niet meer is en je koppeling laat ook niet gelijk los.

Maar volgens mij komt de 2e versnelling bij zo'n 2500 t/min en de 1e bij zo'n 1400 t/min los. anders zou je de brommer nooit vooruit kunnen duwen als het blokje niet draait.

Waar het mij omgaat is of er iemand een situatie kan bedenken waarbij van beide koppelingen plots de kurkjes opslijten en de brommer vrij abrupt tot stilstand komt.

Ik snap de werking van het vraagtekenveertje niet helemaal maar kan daar het probleem niet zitten?.
Want als beide koppelingen hebben aangegrepen en de 2 versnellingstandwielen willen door wat voor oorzaak ook even snel draaien, moet 1 van de twee koppelingen gaan slippen want niet lukt door de snelheid.

Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft dit probleem voordat ik allemaal nieuwe spullen gaat kopen en het toch iets mechanisch blijkt te zijn.

Bedankt voor het meedenken.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 26 apr 2013 23:21

Waarom zou je niet gewoon om het uit te sluiten je segmenten in een bakje ATF gaan leggen voor een nachtje? Dat jij denkt dat het nog genoeg volgezogen zit met olie hoeft niet zo te zijn dat dat ook daadwerkelijk zo is. Tip: Lijm met twee componenten lijm stukken leer op de koppelingssegmenten, dat krijg je niet niet zomaar weg gesleten met een tam standaard setupje.

Dit is gewoon 99,9% zeker een warmloper, daar hoef je geen snelle setup voor te hebben. Het kan komen door een verkeerde hittegraad bougie, te veel compressie, te kleine sproeier, overtoeren. Bij een warmloper zet je zuiger sneller uit dan de cilinder, dus je cilinder hoeft dan nog niet eens heel warm te zijn. Daarom is warmrijden ook heel belangrijk

En het is heel belangrijk dat jij je warmlopers oplost want anders kun je over een paar keer je cilinder weggooien als dat nu al niet meer het geval. Welk merk en type bougie heb je er in zitten?

Dat je ineens stil komt te staan heeft niks met je koppeling te maken omdat als die zich vast zou klemmen in het huis, je er pas wat van zou gaan merken als je zo`n beetje stil staat en niet op hoge toeren want dan hoort hij zich juist te klemmen.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 05 mei 2013 08:42

de post mag gesloten worden. Iedereen bedankt voor alle goede adviezen maar mijn vraag of er iemand is die een situatie kan bedenken waarbij de kurkjes van de koppeling in hele korte tijd totaal afslijten lijkt niet beantwoord te kunnen worden.

Nogmaals bedankt,
Berkie.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mei 2013 11:52

Kurkjes slijten alleen af bij een te strakke drukveer van de koppelingen. Dit icm een te laag oliepeil in de bak kun je je kurkjes idd in korte tijd afschrijven. Zijn de veren ingekort?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 07 mei 2013 19:49

nee, de veren zijn niet ingekort. Het is een standaard blokje, er is nooit iets aan gedaan dan olie en bougie vervangen. De kurkjes zijn na enkele (volgens forum leden) warmlopers totaal afgesleten en in de olie vermengt. De olie was enkele dagen ervoor nog vervangen.

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 mei 2013 18:10

nee, de veren zijn niet ingekort. Het is een standaard blokje, er is nooit iets aan gedaan dan olie en bougie vervangen. De kurkjes zijn na enkele (volgens forum leden) warmlopers totaal afgesleten en in de olie vermengt. De olie was enkele dagen ervoor nog vervangen.
Je hebt hem 2ehands gekocht. dus je kan het niet zeker weten

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 10 mei 2013 22:06

Niets in deze wereld is zeker maar gezien de koppen van de inbusbouten en de de pakking ben ik er vrij zeker van dat ik de eerste was die het blokje geopend heb.
Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen maar er heeft nog niemand een antwoord gegeven op de enige vraag die ik belangrijk vind, namelijk: kan iemand een situatie bedenken waarbij van beide koppelingen plots de kurkjes opslijten en de brommer vrij abrupt tot stilstand komt?

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 10 mei 2013 22:33

Er zijn al een paar antwoorden gegeven over het kurk maargoed. in ieder geval zijn het 2 verschillende problemen die niks met elkaar te maken hebben.

Dat de pakking nog goed was toen je hem opende zegt niet dat hij nooit open is geweest. Ik heb mijn pakking ook nog nooit vervangen en heel vaak het carter open gehad en de pakking is nog gewoon goed.

Ik kan een situatie bedenken waarom de kurk snel slijt. Je rijdt vaak op de koppeling met niet goed ingeweekte segmenten.

Over de warmloper kan verschillende dingen zijn of combinaties. Overtoeren, te veel compressie, verkeerde hittegraad bougie, te arme afstelling. Zou je graag willen helpen maar dan moet je ook even meewerken.

Nu je die warmlopers hebt moet je absoluut niet blijven doorrijden voordat je alles in de soep rijdt als dat nu nog niet het geval is.

Het zou fijn zijn als je de cilinder er eens af haalt en wat fotos van de zuiger en de cilinderwand post. Of in iedergeval even de cilinderkop er af draaien en de zuiger naar beneden drukken zodat de wand zichtbaar is en je daar een foto van maakt.

Ook moet je als je nu nieuwe koppelingssegmenten gaat plaatsen de segmenten een nacht in een bakje met nieuwe ATF laat weken voor dat je ze in het blok plaatst.

Ik weet hoe vervelend het is als iets niet goed werkt en daarom probeer ik je te helpen. :)
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Berkie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Berkie » 12 mei 2013 21:48

Ben ik nou echt zo onduidelijk????
Dit is de vraag!!!!!!!!!!! kan iemand een situatie bedenken waarbij van beide koppelingen plots de kurkjes opslijten en de brommer vrij abrupt tot stilstand komt?
De kurkjes zaten in blokje waarvan de olie op peil was, de warmlopers ben ik al vergeten. DIT IS DE VRAAG!!!!! kan iemand een situatie bedenken waarbij van beide koppelingen plots de kurkjes opslijten en de brommer vrij abrupt tot stilstand komt? pfffffffff
Als je het niet weet zeg dan gewoon nee, simpel.

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 12 mei 2013 22:42

Dat jij nou niet snapt dat de twee problemen niks met elkaar te maken hebben kan ik niks aan doen. Of je olie op peil is betekend niet dat je segmenten niet moet inweken voordat je ze plaatst. De olie komt namelijk niet tot bovenin het carter.
Er zijn al genoeg situaties gegeven waardoor je kurk snel op slijt. Dat jij ineens tot stilstand komt is een warmloper, maar als je dat probleem wilt vergeten, ga je gang.

Als je om hulp vraagt kan je ook gewoon dat blok voor je hoofd weghalen en adviezen aannemen. Zoek het zelf maar lekker verder uit.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2