• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A35-HDA valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 20 jul 2015 20:49

Welke Tomos model heb je? A35-HDA
Wat is het bouwjaar? 31-08-2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds afgelopen weekend
Wat is het probleem? Verplicht nieuwe onderdelen moeten monteren om te kunnen blijven rijden
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Uitlaat, tandwielen en ketting, cilinder.

Beste mede tomos weggebruikers,

Allereerst stel ik me even netjes voor aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Mijn naam is stefan en ik woon in enschede ben 23 jaar en sleutel en rijd al sinds mijn 15e op brommers.

Mijn allereerste brommer was een Speedfight 2 AC, daarna een Speedfight 2 LC, een Honda (type weet ik niet meer), Aprillia sr en als laatst een Yamaha Mint.

Heb hier altijd aan geknutseld en ze meestal lopend weten te houden ( ook opvoeren dus :) )
Daarna heb ik zeker 3 jaar geen brommers meer gereden wegens prive omstandigdheden.

Nu ik sinds enige tijd werk heb in Oldenzaal heb ik mij een tomos A35-HDA aangeschaft, prima bromfietsje wat me nog niet in de steek heeft gelaten tot aan vorige week. De originele uitlaat was door en door verroest en is me er onderweg letterlijk afgevallen ( wat een kabaal ). Nu dacht ik dus uitlaat vervangen en weer lekker door. Helaas mocht dit niet zo zijn, de uitlaat zat muur en muur vast en kwam maar niet van de cilinder af. Dus heb ik na enige tijd opgegeven en een nieuwe cilinder gekocht ( incl zuiger pakkingen veren etc etc ). Nu ik dan toch al bezig was onderdelen te vervangen heb ik ook een nieuwe ketting gekocht en nieuwe tandwielen ( ook omdat ik speling had op de ketting, tandwielen waren ook versleten ), en een uitlaat natuurlijk. ( TWV = van 26/33 naar 26/26 gegaan ) Na een dagje bezig geweest te zijn had ik alles voor elkaar vervangen en gemonteerd. Brommer startte na een aantal x kicken en ik was in de wolken omdat de Tomos nu beter liep dan voorheen, alsof je zweefde over de weg. Nu ben ik toch eigenwijs geweest en heb de fout gemaakt om hem even goed los te trekken om te kijken wat voor snelheid ik heb kunnen halen, natuurlijk was een warmloper het gevolg. Alleen nu blijft hij warm lopen en ook op een hele lage snelheid, vandaag al de 3 keer sinds zaterdag.

Wat raden jullie mij aan om te doen ?

Groet Stefan

PS, ik kan overal fotos van maken en posten als dit nodig is.
Omhoog


John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23

Berichtdoor John1950 » 20 jul 2015 21:46

Ik zou ten eerste de cilinder er af halen en kijken of de binnenwand van de cilinder en de zuiger beschadigd zijn.
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 20 jul 2015 23:32

Hartelijk dank voor je reactie. Helaas moet ik morgen werken en zal ik dus eerst moeten rijden voordat ik dit na kan kijken. Morgen zal ik de cilinder eraf halen en eventueel foto's plaatsen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2015 23:37

Meng je wel de juiste verhouding olie bij of is het een type met oliepomp? Warmlopen duidt meestal op gebrek aan smering.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 09:26

Shadowranger,

Bij de Shell bij ons hebben ze Shellina (brommix 1:50).
Dit tankte ik ook met de vorige cilinder en heb hier nooit problemen mee gehad. Nu kan ik me voorstellen dat een nieuwe cilinder gevoeliger is omdat deze ook nog niet ingereden is. Stom toevallig zag ik vanmorgen 2takt olie in de schuur staan en heb deze voor de zekerheid meegenomen naar mijn werk. Op de terugweg zal ik er een extra dopje olie bij in doen voor de zekerheid.

EDIT: Vanmorgen deed ik 45 minuten over een stuk van 12 km.
De fietsers haalden me letterlijk in. Nu vanmiddag eigen mengsmering gemaakt (1:40) 250ml op 10l gegooid. Ennu deed ik er 30 min over. Heb ongeveer 30/40% gas gehouden. Had nu een vlotter vaartje dan vanmorgen. Dus de tip van Shadowranger heeft zeker geholpen, vanavond haal ik toch voor de zekerheid de cilinder los om te kijken naar eventueele schade.
Bijlagen
2015-07-21 09.25.43.jpg
De olie die ik had staan
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2015 18:50

Kant en klaar tanken aan de pomp is altijd een risico. Als de pomphouder er niet op tijd voor zorgt dat de voorraad olie wordt aangevult, sta jij pure benzine te tanken. Daarom ben ik voorstander van zelf mixen. Heb je het in de hand en weet je dat er zeker voldoende in zit.

Succes met je cilinder. Ik hoop voor je dat het alleen wat klemplekken op de zuiger zijn. Beste is dan om deze en de veren meteen te vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 21:11

De cilinder vertoont wel krassen die kan ik zien maar zeker niet voelen. Zoals gedacht heeft de zuiger wel een beste klap gehad. Zie foto's. Zal ik nu dan toch alleen een nieuwe zuiger halen met veertjes etc. Of toch beter een nieuwe cilinder

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2015-07-21 21.08.46.jpg
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 21:12

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2015-07-21 21.08.09.jpg
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 21:12

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2015-07-21 21.07.42.jpg
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 21:12

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2015-07-21 21.04.11.jpg
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 21:12

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
2015-07-21 21.05.32.jpg
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23

Berichtdoor John1950 » 21 jul 2015 21:31

Zo die is goed warm gelopen, denk toch dat het een nieuwe zuiger en cilinder wordt.
Laatst gewijzigd door John1950 op 22 jul 2015 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 23:09

Normaal koop je toch alleen een nieuwe cilinder als je de krassen voelt ?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 21 jul 2015 23:18

Alleen nu is er een ander probleem.

De choke blijft hangen/schiet niet omhoog. Nu verzuipt de brommer dus en gaat hij alleen aan als ik de carburateur eraf haal en een x kick. Nu verbrand die de overige benzine. Maar zodra ik de carb erop druk tijdens het verbranden van de overige benzine valt ie uit, ook als ik gas houd.

Wat kan dit zijn, een hangende vlotter of is het beter om maar een andere carb te halen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23

Berichtdoor John1950 » 22 jul 2015 08:08

Wanneer je de choke ingedrukt heb en je geeft vol gas moet de choke er vanzelf af schieten. Als dat niet gebeurd staat je gaskabel misschien te los. Die kan je afstellen met die nippel van de gaskabel op het stuur of de nippel bij de carb zelf.
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 22 jul 2015 09:22

Okeej dat ga ik proberen, vind het wel heel raar. Heb verder niks aan de carb gedaan o.i.d.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23

Berichtdoor John1950 » 22 jul 2015 14:27

Ik zie trouwens op de foto maar drie tapeinden in het carter, ik vraag mij af waar is de vierde tapeind gebleven?
Of heb je dat gedaan om de foto te nemen.
Omhoog

Dunno
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jul 2015 20:25

Berichtdoor Dunno » 25 jul 2015 15:10

Die pin kwam ermee uit. De problemen zijn nu allemaal opgelost. Vriendelijk bedankt allemaal !!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23

Berichtdoor John1950 » 25 jul 2015 20:05

Succes er mee.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.